Je kind helpen in haar ontwikkeling: verder kijken.

Daar is ze dan, Ilse. Samen met haar ouders komt ze in de praktijk voor een screening. Ze is 9 jaar. Het gaat niet helemaal lekker op school. Het meekomen met de leerstof loopt niet lekker en daarnaast spiegelt ze nog letters. Ze is onzeker, snel overprikkeld en moe en het kost haar enorm veel energie om te lezen.

In de praktijk screen ik haar op nog actieve reflexen, kijk ik naar haar motorische ontwikkeling en bekijk ik ook haar oogsamenwerking. Haar moeder vertelt dat ze gevoelig is voor licht. Ilse beaamt dit, in het klaslokaal hangt fel licht en hier raakt ze heel snel heel moe van.

Ook is er van alles gaande in haar klas met betrekking tot haar klasgenootjes waardoor ze moeite heeft om zich te concentreren. Er zijn regelmatig spanningsmomenten in de klas omdat een aantal leerlingen niet goed met elkaar kunnen opschieten. Ilse ziet dit, ze is alert en wil het liefste graag bemiddelen tussen de leerlingen waar het niet zo lekker loopt. Naast deze omgevingsfactoren vindt ze het ook lastig dat de manier van leren op school het meest gericht is op de auditieve leerlingen. Ilse doet graag of maakt het visueel. Het maakt het leren voor haar ook een beetje lastiger, omdat het niet ingesteld is op de manier waarop zij het beste leert.

Ik zie kinderen zoals Ilse regelmatig in de praktijk. Er spelen veel verschillende factoren mee waardoor het allemaal niet even lekker loopt. Om een kind goed te kunnen helpen is het belangrijk te kijken naar al die verschillende factoren. Een probleem staat zelden op zichzelf.

Leefomgeving

Zo is het belangrijk om te onderzoeken of de situatie waarin het kind opgroeit optimaal is voor het kind. Is het een veilige basis waarin het kind kan opgroeien? Wat speelt er in de dynamiek met de ouders/verzorgers en de eventuele broers en zussen? Ilse heeft gelukkig een fijn thuis. Haar beide ouders zijn sensitieve mensen die het begrip ‘overprikkeling’ ook kennen. Thuis zorgen haar ouders voor een rustige basis waarin Ilse goed leert aangeven wanneer het haar teveel is of niet.

Manier van leren

Op welke manier leert het kind het beste? Het onderwijs kan veelal ingesteld zijn op auditieve leerders, maar misschien leert het kind wel beter visueel (zoals bijvoorbeeld methodes als ‘Ik leer anders’) of leert het meer door te doen? Heeft het kind beweging nodig om zich te kunnen concentreren of juist niet? Is het onderwijs goed afgestemd of zijn/haar intelligentie en op welke manier heeft het kind vertrouwen in zijn eigen kunnen, is er mogelijkheid tot autonomie en voelt het zich verbonden tot de rest van de leerlingen? Is het onderwijs afgestemd op de leerling?

Ilse voelt zich regelmatig onveilig in haar klas, doordat er onderling het een en ander gaande is in de klas. Ilse heeft het gevoel alert te moeten zijn en vindt het daarom lastiger om zich op haar werk te kunnen concentreren. Ook is zij meer een beelddenker. Op school gebruiken ze de methode STAAL. Hierin wordt veel afgegaan op het auditieve geheugen, waardoor Ilse’s werkgeheugen snel overspoeld is. Ilse zou meer baat hebben bij een methode die gebruik maakt van woordbeelden. Daarnaast zou het Ilse helpen als ze af en toe mag bewegen. Ook dit heeft ze nodig om zich te kunnen concentreren.

Motorische en sensorische ontwikkeling

Op welke manier heeft het kind zich motorisch kunnen ontwikkelen? Is dit zonder problemen gegaan of zijn er nog actieve reflexen die ervoor kunnen zorgen dat een kind zich motorisch nog niet voldoende heeft ontwikkelt om de basisvaardigheden voor het leren te automatiseren? Ilse heeft het kruipen overgeslagen. Ze heeft moeite met de samenwerking tussen links en rechts en ervaart problemen in het overkruisen van de middellijn. Allemaal motorische vaardigheden die je eigenlijk onder de knie zou moeten hebben voor het moment dat je begint met lezen en schrijven. Moeilijkheden hierin kunnen we terug zien in haar oogsamenwerking: haar ogen moeten veel moeite doen om samen te werken. Lezen, spellen en schrijven gaat hierdoor een stuk trager dan zou moeten.

Hoe gaat het kind om met prikkels en wat werkt voor hem/haar het beste om zich fijn te voelen? Ilse is sneller overprikkeld, dus het is voor haar fijn als ze niet onder een felle lamp hoeft te werken. Daarnaast is het fijn als Ilse gebruik kan maken van mogelijkheden om tot rust te komen. Zoals een koptelefoon, of buiten de klas werken in een aparte ruimte. Dit geeft Ilse rust en het kost haar minder moeite om te concentreren.

Gezondheid

Is het kind in goede gezondheid? Zo nee, spelen voedingsintoleranties of darmproblemen een rol waardoor het concentreren en leren ook minder goed gaat? Ilse is snel moe en ervaart moeite in haar ontlasting. Het kan zijn dat door een slechtere darmgezondheid of allergie, Ilse meer moeite heeft om zich te concentreren. Naast dat we gaan werken aan reflexen en haar motorische ontwikkeling, gaan we ook kijken naar haar voedingspatroon om zo een betere darmgezondheid en minder vermoeidheid te stimuleren.

Door het werken aan de onderwerpen in de wolkjes in de illustratie zal Ilse zich steeds beter voelen en zal het leren makkelijker gaan.

Wil jij weten of ik jou en je kind kan helpen? Dit kan heel makkelijk door op deze link te klikken: afspraak boeken.