Ik leer anders

Niet iedereen leert hetzelfde. Zoveel kinderen, zoveel verschillende leerstijlen. Hier wordt echter niet altijd rekening mee gehouden in ons onderwijs.
Dat zorgt er soms voor dat kinderen de informatie niet op de voor hen goede manier krijgen aangeboden. En dat kan heel frustrerend zijn. Voor het kind, maar ook voor ouders. Zien dat je kind een strijd levert, terwijl hij of zij zoveel in zich heeft. ‘Het zit er wel in, maar het komt er niet uit!’

Onderwijs op school wordt veelal vrij talig aangeboden. Het onderwijs is over het algemeen het meest afgestemd op mensen met een dominante linker hersenhelft. Onze hersenen bestaan uit 2 hersenhelften en elke hersenhelft heeft in het leren een min of meer bepaalde voorkeur.

 

 

 

 

 

Zo is een persoon met een linker dominante hersenhelft meer talig ingesteld. Deze mensen functioneren over het algemeen vrij goed in ons onderwijs. Zij hebben geen moeite met zaken als spellingsregels bij taal, het stap voor stap beredeneren, wiskundige formules.

Mensen met een rechter dominante hersenhelft zijn over het algemeen meer visueel ingesteld. Zijn meer gericht op het geheel, dan het stap voor stap beredeneren. Maken veel gebruik van hun voorstellingsvermogen, zijn vaak erg intuïtief, creatief en fantasierijk

Er zijn een heleboel ‘beelddenkers’ (mensen met een dominante rechterhersenhelft) die prima functioneren in ons talige onderwijs.

Er zijn echter ook een grote groep ondergewaardeerde leerlingen die vastlopen in dit talige onderwijs. Zij zijn sterk visueel ingesteld en pakken de informatie die talig wordt aangeboden niet op zoals ze zouden willen. Regelmatig komt het voor dat deze leerlingen een leerachterstand hebben of een diagnose dyslexie (of een vermoeden daartoe). Bijles helpt niet of nauwelijks en meer van hetzelfde brengt eigenlijk ook niet echt verbetering.

Voor deze groep kinderen is de training ‘Ik leer anders’ ontwikkeld. Omdat kinderen met een rechter dominante hersenhelft vaak een een sterk visueel geheugen hebben, springt deze methode hier juist op in. We gaan dus kijken naar talenten in plaats van beperkingen. Deze kinderen leren anders dan op school, maar anders is niet slechter. Anders is prima. De training ‘Ik leer anders’ vertaalt de lesstof naar jouw manier van denken.

Niet meer van hetzelfde, maar Anders!

‘Mijn kind is weer opgebloeid. Geloofde niet meer in zichzelf. Dacht dat ze dom was. Terwijl de leerstof zo makkelijk anders kan, ik snap niet waarom scholen dit nog niet toepassen’ – moeder van Mariska (8 jaar)

 

‘Ik leer anders’ bij Buro Lein:

In 4-6 sessies behandelen we onder andere:

  • Hoe je beter in spelling kunt worden zonder het gebruik van spellingsregels: woorden visueel opslaan
  • Hoe je lezen kunt verbeteren
  • Tafels visueel opslaan en automatiseren
  • Plus en minsommen
  • Klokkijken
  • Wat jouw leerstijl is en hoe we dat kunnen gebruiken om de lesstof op school makkelijker te maken!

 

Is mijn kind een beelddenker?

Kenmerken van een visuele – belevingsgerichte leerstijl (beelddenken)

  • Over woorden struikelen, het denken gaat vaak sneller dan spreken. Van de hak op de tak een verhaal vertellen
  • Een verhaal vertellen met ondersteuning van gebaren
  • Moeite met het verwerken van auditieve informatie (op gehoor)
  • Veel lijken te dagdromen in de klas, lijkt daardoor soms afgeleid of ongeïnteresseerd
  • Letterlijk opvatten wat er gezegd wordt, doordat er in het hoofd een beeld gevormd wordt
  • Liever bezig met ontdekkend leren en het doen
  • Woordvindingsproblemen: het ligt op het puntje van de tong, maar…
  • Moeite met het koppelen van woorden aan beelden
  • Een diagnose dyslexie of symptomen daarvan
  • Moeite met spelling en/of technisch lezen
  • Woorden radend lezen
  • Letters/cijfers spiegelen of letters husselen waardoor andere woorden ontstaan
  • Moeite met klokkijken en/of gebrekkig tijdsbesef
  • Een sterk visueel geheugen: weet bijvoorbeeld precies wanneer er iets mist in de kamer
  • Moeite met het vinden van orde in de chaos
  • Creatief en intuïtief
  • Lijkt de wereld te beleven, neemt alles in zich op (en daardoor soms sneller overprikkeld)
  • Het eindresultaat/oplossing voor zich zien, maar de tussenstapjes moeilijk kunnen beschrijven
  • Een vraag met meerdere antwoorden/denkwijzen kunnen beantwoorden. Daardoor zijn meerkeuzevragen soms lastig.
  • Voelt sferen goed aan.
  • Vindingrijk
  • Hoog empathisch vermogen en sociaal sterk
  • Wisselend prestatiepatroon
  • Moeite met automatiseren

Zo zijn er natuurlijk nog veel meer kenmerken van een beelddenker. Deze zie ik echter geregeld voorbij komen.

Wil je meer weten over de training ‘Ik leer anders’? Neem dan contact met me op wat ik voor je kan betekenen of kijk eens op www.ikleeranders.nl)