We weten allemaal dat we een voorkeur hebben voor een schrijfhand. De meeste mensen zijn rechts, maar ongeveer 10 procent van de mensen schrijft het liefste met links. Vaak is dit in de kleuterklas al duidelijk: 1 hand is dominant, daar schrijf je mee. De andere hand krijgt de functie van ‘helper’: hij helpt mee, maar schrijven met je andere hand gaat toch beduidend slechter.

Jouw leerpatroon

Naast dat je een dominante schrijfhand hebt, heb je ook een dominant oog. En niet alleen dat, ook in je oren is er een dominant oor en ook heb je een dominante voet. Dominant betekent dat je met je dominante hand het meeste doet, je met je dominante oog het meeste ziet, met je dominante oor het meeste hoort en je dominante voet vaak de eerste stap zet.

Naast de dominantie van de ledematen heb je ook nog een dominante hersenhelft. Sommige mensen zijn het meeste visueel aangelegd en hebben een dominantere rechter hersenhelft. Andere mensen zijn meer talig ingesteld en hebben een dominante linkerhersenhelft.

Hoe dat bij jou verdeeld is, bepaalt veelal jouw leerstijl. Ben je rechtsbreinig (rechterhersenhelft), dan leer je het beste door iets te zien. Denk bijvoorbeeld aan video’s of visuele instructies. Ben je linksbreinig, dan leer je het beste door te horen.

Westerse maatschappij: van links naar rechts

In onze westerse maatschappij leren wij van links naar rechts. Lees maar eens deze tekst, je begint linksbovenin en eindigt als het goed is rechtsonderin. Zou je het andersom lezen, dan komt er namelijk een hele andere tekst uit.

Mensen die rechtshandig en/of rechtsogig zijn hebben meestal geluk: zij hebben een automatische denk- en werkrichting van links naar rechts.

Mensen die linkshandig en/of linksogig zijn hebben een automatische denk- en werkrichting van rechts naar links. Dat betekent dat zij als het ware de neiging hebben om de andere kant op te lezen en te denken.
Kinderen die nog niet goed doorhebben hoe het in onze westerse maatschappij werkt hebben de neiging om dingen om te draaien. Zo wordt een b een d, lees het maar eens de andere kant op. Zo kunnen sommetjes een andere oplossing krijgen en kunnen woorden de andere kant op gelezen worden.

Deze kinderen kunnen best wel een uitdaging hebben aan school, want als je denkt iets goed uitgerekend te hebben wordt het fout gerekend. Faalangst, concentratieproblemen en niemand die begrijpt waar het mis gaat. Inclusief jezelf: je hebt het toch goed uitgerekend?

Denk eens na over een simpel sommetje:

4+5 = 9.

Je kunt dit sommetje van links naar rechts lezen en van rechts naar links. Immers, het maakt niet uit of je 4+5 doet of 5+4. Het antwoord blijft 9. Hier lopen kinderen met een omgekeerde werkrichting vaak nog niet in vast.

Maar kijk dan eens naar een minsommetje:

5-4 = 1, maar 4-5 wordt dan toch echt een ander getal.

Letters spiegelen, woordjes verkeerd lezen, fouten maken met rekenen en spelling, langzaam lezen, instructies verkeerd begrijpen, faalangstig zijn.. het kunnen allemaal symptomen zijn van linksogig en/of linkshandigheid.

Hoe weet je nu of jouw kind een dominant linkeroog heeft?

Als je kind linkshandig is, kun je dat wel vrij snel zien. Maar of je een dominant linkeroog hebt? Dat is toch wel even wat moeilijker te zien.

Het is niet zo moeilijk. Je kunt het als volgt testen:

  1. Strek je armen voor je uit en maak met beide handen een klein kijkgat.
  2. Kijk met beide ogen door het gat. Focus op een klein voorwerp verderop
  3. Knijp 1 van je ogen dicht, blijft het beeld staan of verschuift het?
  4. Blijft het beeld staan, dan is het oog wat open is jouw dominante oog. Daar zie jij het meeste mee.

Ook kun je een kokertje maken van papier en aan jouw kind vragen om eens door het kokertje te kijken naar een punt verderop. Vaak zie je al dat kinderen dan het kokertje naar hun linkeroog brengen. Als je dit een aantal keren over een aantal dagen herhaalt, weet je beter of dit ook daadwerkelijk zo is.

Heb je een vermoeden dat jouw kind hierop vastloopt? Dan is het goed om naar een behandelaar te gaan die verstand heeft van oog- en handdominantie en lateralisatie. Bij Buro Lein kun je terecht voor het vaststellen van de oog-en handdominantie van je kind en kun je goede oefeningen krijgen om jouw kind verder te helpen. Door middel van reflexintegratie en psychomotorische remedial teaching leert jouw kind weer op zichzelf te vertrouwen. Klik hier om contact op te nemen met Buro Lein.

Reflexintegratie Ommen – Psychomotorische Remedial Teaching Ommen